Verena Straub

Verena Straub

Researcher

Address
Room JK 33/222

CV

July 2019 Defense of the dissertation "Bezeugen - Erzeugen - Überzeugen. Das Selbstmordattentat im Bild" ("Operations of Testimony. Images of Suicide Bombers as Martyrs")

Since 2015: Researcher at CRC Affective Societies, Free University Berlin, Project "Affective Dynamics of Images in the Age of Social Media"

2013-2015: Research Associate at the Cluster of Excellence “Image Knowledge Gestaltung“, project: “Designing Laboratories“, Humboldt Universität zu Berlin

Since 2008: Work as freelance journalist, writing about contemporary art. Contributions for art-in-berlin, FAZ, Die Welt.

2006-2012: M.A. in Art and Visual History at Humboldt University Berlin and York University, Toronto. B.A. in Art and Visual History and German Literature at Humboldt University Berlin.

Awards

2012: 1st prize for best art critic, article competition organized by the art magazine artefakt. Jury: Prof. Dr. Christian Demand (Merkur), Swantje Karich (Frankfurter Allgemeine Zeitung), Dr. Hanno Rauterberg (Die Zeit)

  • Visual History/ Visual Studies
  • Images and political conflict
  • Images and Science
  • Contemporary Art
  • Art Criticism

Academic Publications

  • Digitale Postproduktionen. Die Zirkulation von Bildern palästinensischer Selbstmordattentäterinnen im Internet, in: Nähe auf Distanz. Eigendynamik und mobilisierende Kraft politischer Bilder im Internet. Edited by Isabelle Busch, Uwe Fleckner und Judith Waldmann. Hamburger Forschungen zur Kunstgeschichte. De Gruyter (in preparation).
  • A Gallery of Martyrs - the Martyr in the Gallery: Public Display and the Artistic Appropriation of Martyr Images in the Middle East“, in: Stylianou, Elena und Theopisti Stylianou-Lambert (eds.): Museums and Photography: Displaying Death, Abingdon/ New York: Routledge 2017, p. 179–199.
  • The Making and Gendering of a Martyr: Images of Female Suicide Bombers in the Middle East“, in: Eder, Jens und Charlotte Klonk (eds.): Image Operations. Visual Media and Political Conflict, Manchester: Manchester University Press 2016, p. 137–150.
  • Lebende Tote? Die (Selbst-)Inszenierungen der palästinensischen Selbstmordattentäterinnen“, in: Stoellger, Philipp und Jens Wolff (eds.): Bild und Tod. Grundfragen der Bildanthropologie, Bd. I, Tübingen 2016, p. 401–424.
  • Science in Pictures: A Historical Perspective“, in: Klonk, Charlotte (ed.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, p. 47–66.
  • zusammen mit Christina Landbrecht: „The Laboratory as a Subject of Research“, in: Klonk, Charlotte (ed.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, p. 21–44.

Reviews/ Catalogue Essays/ Glossary Entries

  • Review of: Anthony Downey (ed.): Future Imperfect. Contemporary Art Practices and Cultural Institutions in the Middle East, Berlin: Sternberg Press 2016, in: sehepunkte 17 (2017), Nr. 9 [15.09.2017], URL: http://www.sehepunkte.de/2017/09/30087.html
  • Rabih Mroué, in: Affect Me. Social Media Images in Art. Edited by Julia Höner und Kerstin Schankweiler. Exhibition catalogue KAI10 Düsseldorf, Spector Books 2017, p. 148-153.
  • together with Kerstin Schankweiler: „Shaheed [شهيد], in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 28 September 2016, URL: https://nomoi.hypotheses.org/824
  • „Suicide Bomber’s Video Testimonies”, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 14 Januar 2016, URL: http://nomoi.hypotheses.org/344
  • Forensic Architecture, in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Edited by Nikola Doll, Horst Bredekamp and Wolfgang Schäffner. Exhibition catalogue Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, p. 348
  • Modell für den Gang des Menschen (Braune-Fischer-Modell), in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Edited by Nikola Doll, Horst Bredekamp and Wolfgang Schäffner. Exhibition catalogue Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, p. 243.

Journalistic Work (Selection)

  • „Es ist die rohe Gewalt, die uns Menschen vereint. Die Ausstellung ‚Fire and Forget. On Violence’ widmet sich der Gewalt und scheitert am Politischen“, in: Die Welt, 9. 7. 2015.
  • „Laetitia Gendre. Thomas Fischer Galerie“, in: Frieze d/e, Nr. 15, Juni-August 2014.
  • „Er zeigt beide Seiten der ägyptischen Medaille. Die ästhetische Falle der Revolution: Arbeiten des Kairoer Künstlers Khaled Hafez sind in Berlin zu sehen“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 9. 2013.
  • „Wer zuletzt lacht... Hans-Peter Feldmann mokiert sich über die Kunst und ihren Markt - und ist damit selbst bestens im Geschäft“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 4. 2013.
  • „Ohne festen Wohnsitz. Zwei Frauen aus Berlin zeigen Kunst an temporären Orten“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 17. 2. 2013.
  • „Fass auf, Öl raus, Kunst rein. Christo stellt in der Wüste aus“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2. 2. 2013.