Dr. Kerstin Schankweiler

Porträtfoto Kerstin Schankweiler
Image Credit: Miriam Klingl

TP B01 "Affective Dynamics of Images in the Era of Social Media"

Researcher

Address
Habelschwerdter Allee 45
Room JK 24/111
14195 Berlin

CV

Studied Art History, Classical Archeology and Business Administration at Universität Trier and University of Queensland, Brisbane (Australia) with additional Certificate in Media communication 2008

2012 P.h.D. History of Art, Universität Trier (published under the title: “Die Mobilisierung der Dinge, Ortsspezifik und Kulturtransfer in den Installationen von Georges Adéagbo. Bielefeld 2012.)

Since 2002, research rellowships in several museums (Reiss-Engelhorn-Museum, Mannheim; Museum Ludwig, Köln; Rautenstrauch-Joest-Museum, Köln).

2008-2010 Postdoctoral Research Fellow at the Art History Institute of Universität zu Köln, associated with the professorship for 20th and 21st century art history.

2010-2015 Postdoctoral Research Fellow at the Art History Institute of Freie Universität Berlin, Department for the Arts of Africa.

Since 2015 Postdoctoral Researcher at SFB Affective Societies, Freie Universität Berlin, Project: "Affective Dynamics of Images in the Age of Social Media", curator of the exhibition "Affect Me. Social Media Images in Art" (in cooperation with Julia Höner, 11.11.2017-10.3.2018, KAI 10, Dusseldorf).

Co-founder of “Research Network for Transcultural Practices in the Arts and Humanities” (RNTP).

Since May 2016 editor of the review journal “sehepunkte”, supervising the subject area 'Art History and Art Theory in a Global and Postcolonial Context'


STIPENDS AND AWARDS

March 2015 Short-term fellowship at Kunsthistorisches Institut Florenz – Max-Planck-Institut, as part of Eva-Maria Troelenberg's research project "Objects in the Contact Zone – The Cross-Cultural Lives of Things"

2008-2010 Cornelia Harte Mentoring PRO, Funding program for young academics

2004-2006 Doctoral Scholarship at DFG graduate school "Identity and Difference, Gender Construction and Interculturality (18th-20th century)"

2000 DAAD (German Academic Exchange Service) Scholarship for studies at University of Queensland, Brisbane (Australia)


Winter Semester 2017/18

  • „Social Media Images in Art“

Summer Semester 2015

  • „Von Asen bis Zinkpè - Kunst aus Benin“
  • Lektürekurs zu ausgewählten postkolonialen Theoretiker/innen

Winter Semester 2014/15

  • „Ästhetik der Gewalt – Krieg, Terror und Kunst in der Visuellen Kultur und Kunst Afrikas“ (gemeinsam mit Hanna Prenzel)

  • Grundkurs „Bildkünste Afrikas“

  • E-Learning „Kunst Afrikas: Kontexte und Funktionen“

Summer Semester 2014    

  • „Schildermalerei aus Afrika im Kontext ‚globaler Pop-Art‘“
  •   „Kunstfestivals und Biennalen in Afrika“ (gemeinsam mit Tobias Wendl)
  • Blockseminar „Dak’Art 2014“, Exkursion nach Dakar, Senegal (gemeinsam mit Tobias Wendl)

Winter Semester 2013/14                  

  • „Die Geschichte der Sklaverei in der Kunst“
  • Grundkurs „Bildkünste Afrikas“

Summer Semester 2012                

  • „Afro-Portugiesische Elfenbeinschnitzereien – hybride Objekte des Kulturtransfers“

Winter Semester 2011/12                 

  • „Die Rezeption von zeitgenössischer Kunst aus Afrika“
  • Grundkurs „Bildkünste Afrikas“

Summer Semester 2011                

  • Lektürekurs „Perspektiven der World Art Studies“
  •  Projektseminar „Afrika in Berlin“

Winter Semester 2010/11                 

  • „Postkoloniale Perspektiven in der Kunstgeschichte – Schwerpunkt afrikanische Gegenwartskunst“
  •  „Récupération – eine afrikanische Objektkunst?“


University of Cologne

Summer Semester 2009                

  • „Kunstgeschichte und Postkolonialismus“
  • Exkursion nach Berlin (gemeinsam mit Ursula Frohne)

Winter Semester 2008/09                 

  • Übung „Status Videokunst – Praktische Übung zur VIDEONALE 12, Kunstmuseum Bonn“ (gemeinsam mit Lilian Haberer und in Kooperation mit der VIDEONALE)
  • Exkursion nach London (gemeinsam mit Ursula Frohne)

Summer Semester 2008                

  • „Künstlermythen“
  • Exkursion nach Paris (gemeinsam mit Ursula Frohne)


Further Lectureships and Teaching

  • Akademie der Bildenden Künste, Nürnberg, Workshop „Global Art? Einführung in Cultural und Postcolonial Studies“ in der Reihe „Schlüsseltexte und Schlüsselwerke der Kunst- und Kulturtheorien“ (23./24.07.2009)

Winter Semester 2006/2007             

  • Interdisziplinäre Übung „Zeitgenössische Kunst aus Afrika“, Kunsthistorisches Institut und Institut für Afrikanistik, Univ. zu Köln

Winter Semester 2004/2005                   

  • Interdisziplinäres Proseminar zur Fachtagung „Verhandeln, Verwandeln, Verwirren: Interdependenzen von Ethnizität und Geschlecht“ (gemeinsam mit Martin Loiperdinger), Kunstgeschichte und Medienwissenschaften, Univ. Trier

 

MAIN RESEARCH

Contemporary Art from Africa
Image Practices in Social Media
Art History and Postcolonial Theory, Gender Studies
Art History in a Global Context, Transculturality


ONGOING PROJECTS

Image Testimonies - Affective Dynamics of Images in Times of Social Media
Research project within the Collaborative Research Center 1171, Project B01, since August 2015

#Selfieprotest
An analysis of current image genres and practices in social media from an academic and artistic perspective
with Irene Chabr (Zurich University of the Arts)

Irene Chabr and Kerstin Schankweiler both work on recent image phenomena in social networks in the context of protest movements and online activism. At the center of their projects are questions about the selfie as a tool of protest, appropriations of image repertoires through re-enactment, the emergence of supposedly global communities through images and the promise of authenticity of digital user photography. The cooperation project of Chabr and Schankweiler at the interface between artistic and scientific practice is an intensive exchange, where image corpora will be discussed and analyzed, and the different perspectives of affect theory and representational critique will enter into a dialogue. At the end of the project a conversation between the two researchers will be published.
September and October 2016, supported by the Dahlem Humanities Centre within the "Dahlem Junior Host Program 2016"

--> Dahlem Junior Host Program 2016

Affective Societies Blog: #MachtDieHandykameraDirAngst? Ein Gespräch zwischen Irene Chabr und Kerstin Schankweiler über Selfie-Proteste in den sozialen Medien


Affective Economies and Audio-Visual Media
with Hauke Lehmann and other members of the Collaborative Research Center "Affective Societies"

--> Link to abstract of the working group 


Research Network for Transcultural Practices in the Arts and Humanities (RNTP)
with Franziska Koch and Birgit Hopfener

Conceptualizing and formation of an interdisciplinary network for young academics, since 2015

--> http://www.network-transcultural.net/


CONFERENCES AND EVENTS


with Verena Straub and Tobias Wendl
Image Testimonies - Witnessing in Times of Social Media
13-15 July 2017, silent green Kulturquartier, Berlin

--> Project Website

Franziska Koch and Birgit Hopfener
Present’s disjunctive unity. Constructing and deconstructing histories of contemporary cultural and aesthetic practices (launch event of Research Network for Transcultural Practices in the Arts and Humanities)
26-28 November 2015, Haus der Kulturen der Welt, Berlin

--> Project Website


with Stefanie Stallschus and Sarah Maupeu

Dissolving the Boundaries of Art History. A Revision of George Kubler's "The Shape of Time"
07-09 May 2010, Kölnischer Kunstverein, Cologne

--> Conference website, with audio recordings of talks and discussions


with Anna Pawlak

Aesthetics of Violence
11-12 July 2009, Art History Department, University of Cologne

--> Program


with the Center for Postcolonial and Gender Studies (CePoG)

Art Perspectives. Artists and Curators Talk About Interculturality and Gender

Series of events, 2005-2006, Trier University


with scholars of the graduate school "Identity and Difference"
Verhandeln, Verwandeln, Verwirren: Interdependenzen von Ethnizität und Geschlecht
12.-14. November 2004, Trier


MONOGRAPHS

  • Bildproteste, Reihe Digitale Bildkulturen, hg. v. Wolfgang Ullrich und Annekathrin Kohout, Berlin: Verlag Klaus Wagenbach, 2019. [in preparation]

  • Die Mobilisierung der Dinge. Ortsspezifik und Kulturtransfer in den Installationen von Georges Adéagbo. Dissertation Universität Trier, Bielefeld 2012.

EDITED VOLUMES

  • Images Testimonies. Witnessing in Times of Social Media, hg. v. Kerstin Schankweiler, Verena Straub, Tobias Wendl, London 2019.

  • Affect me. Social Media Images in Art. Exh.Cat., KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf, 11.11.2017-10.03.2018. Eds. KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf; Sonderforschungsbereich 1171 Affective Societies, Freie Universität Berlin; Julia Höner; Kerstin Schankweiler, Leipzig 2017.

  • Im Maschenwerk der Kunstgeschichte. Eine Revision von George Kublers ‚The Shape of Time‘. Eds. Sarah Maupeu, Kerstin Schankweiler, Stefanie Stallschus, Berlin 2014.

  • Ästhetik der Gewalt – Gewalt der Ästhetik (= Schriften der Guernica-Gesellschaft, Bd. 19). Eds. Anna Pawlak, Kerstin Schankweiler, Weimar 2013.

  • Ethnizität und Geschlecht. (Post-)Koloniale Verhandlungen in Geschichte, Kunst und Medien. Ed. Graduiertenkolleg Identität und Differenz, Universität Trier, Köln 2005.

JOURNAL ARTICLES, CHAPTERS AND INTRODUCTIONS

  • Structures of Spectatorship, in: Doris Kolesch, Theresa Schütz, Sophie Nikoleit (Hg.): Staging Spectators in Immersive Performances. Commit Yourself!, London 2019, S. 72-76. [in press]

  • with Verena Straub und Tobias Wendl: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media, in: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media. London, New York 2019, 1-13.

  • “Moroccan Lives Matter” – Practices and Politics of Affecting, in: Kerstin Schankweiler, Verena Straub & Tobias Wendl (Hg.): Image Testimonies. Witnessing in Times of Social Media, London, New York 2019, 59-71.

  • Double Trophy - "Gou" by Akato Ekplékendo, in: Eva-Maria Troelenberg, Anna Messner u. Kerstin Schankweiler (Hg.): Reading Objects in the Contact Zone, 2019. [in preparation]

  • with Philipp Wüschner: Images that Move. Analyzing Affect with Aby Warburg, in: Antje Kahl (Hg.): Analyzing Affective Societies: Methods and Methodologies, London 2019, 101-119.

  • with Irene Chabr: Macht die Handykamera Dir Angst? Ein Gespräch zwischen Irene Chabr und Kerstin Schankweiler über Selfie-Proteste und das Handeln mit und von Bildern im Internet, in: Christiane Kruse, Birgit Mersmann (eds.): Handeln mit Bildern. Bildpraxen des Politischen in historischen und globalen Kulturen, Paderborn 2019. [in press]

  • Reverse Big Brother. Videos von Polizeigewalt in den sozialen Medien, in: kolik.film 27/2017, pp. 67-72. Also published in: Pop-Zeitschrift, http://www.pop-zeitschrift.de/2018/01/08/social-media-januarvon-kerstin-schankweiler08-01-2018/ [Jan 08, 2018], last access: Jan 08, 2018.

  • Selfie-Proteste. Affektzeugenschaften und Bildökonomien in den Social Media, in: Nähe auf Distanz. Eigendynamik und mobilisierende Kraft politischer Bilder im Internet, hg. v. Isabelle Busch, Uwe Fleckner und Judith Waldmann, Reihe Hamburger Forschungen zur Kunstgeschichte, Berlin 2019, 163-178. [in preparation]

  • Selfie-Proteste. Affektzeugenschaften und Bildökonomien in den Social Media. Working Paper SFB 1171 Affective Societies 05/16, 2016. Show online

  • Affektive Dynamiken von Bildern in Zeiten von Social Media. Bildzeugenschaften aus Ägypten, 2010-2013, in: Kritische Berichte, Jg. 44, H. 1, 2016, pp. 72-85.

  • with Tobias Wendl: Einführung: Kunst Afrikas. Kontexte und Funktionen, in: Tobias Wendl u.a. (eds.): Kunst Afrikas. Kontexte und Funktionen, E-Learning der Abteilung Kunst Afrikas, Freie Universität Berlin, Berlin 2015 (internal online publication).

  • Ästhetik, in: Tobias Wendl u.a. (eds.): Kunst Afrikas. Kontexte und Funktionen, E-Learning der Abteilung Kunst Afrikas, Freie Universität Berlin, Berlin 2015 (internal online publication).

  • Populäre Kunst, in: Tobias Wendl u.a. (eds.): Kunst Afrikas. Kontexte und Funktionen, E-Learning der Abteilung Kunst Afrikas, Freie Universität Berlin, Berlin 2015 (internal online publication).

  • The Relational Archive of Georges Adéagbo, in: African Arts, Vol. 46, No. 1, 2015, pp. 14-25.

  • „Brüche und Rupturen“ – Eine postkoloniale Relektüre von George Kublers The Shape of Time, in: Sarah Maupeu, Kerstin Schankweiler, Stefanie Stallschus (eds.): Im Maschenwerk der Kunstgeschichte. Eine Revision von George Kublers The Shape of Time. Berlin 2014, pp. 127-145.

  • with Sarah Maupeu and Stefanie Stallschus: Im Maschenwerk der Kunstgeschichte. Zur Aktualität von Kublers The Shape of Time, in: ibit (eds.): Im Maschenwerk der Kunstgeschichte. Eine Revision von George Kublers The Shape of Time. Berlin 2014, pp. 7-40. [German/English]

  • with Anna Pawlak: Ästhetik der Gewalt – Gewalt der Ästhetik. Einleitung, in: Anna Pawlak, Kerstin Schankweiler (eds.): Ästhetik der Gewalt – Gewalt der Ästhetik (= Schriften der Guernica-Gesellschaft, Bd. 19). Weimar 2013, pp. 7-14.

  • with Kerstin Pinther: Verwobene Fäden: Textile Referenzen in der zeitgenössischen Kunst Afrikas und der Diaspora, in: FKW // Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur, H. 52, 2011, pp. 72-87.

  • with Sarah Maupeu and Stefanie Stallschus: „Die begehrenswerten Dinge“. Kunstgeschichte nach George Kubler, in: Kritische Berichte, Jg. 39, H. 3, 2011, pp. 75-86.

  • Afrikanische Schildermalerei und die mediale Übersetzung im Kulturtransfer, in: off topic, Zeitschrift der Kunsthochschule für Medien Köln, H. 0, 2008, pp. 36-44.

  • Künstlermythos und kulturelle Differenz. Selbstverständnis und Projektion am Beispiel von Georges Adéagbo, in: Ethnizität und Geschlecht. (Post-)Koloniale Verhandlungen in Geschichte, Kunst und Medien. Hg. v. Graduiertenkolleg Identität und Differenz, Universität Trier, Köln 2005, pp. 175-193.

CATALOGUE ESSAYS AND ARTICLES

  • with Julia Höner: Affect Me. Social Media Images in Art, in: Affect me. Social Media Images in Art. Ausst.Kat., KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf, 11.11.2017-10.03.2018. Eds. KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf; Sonderforschungsbereich 1171 Affective Societies, Freie Universität Berlin; Julia Höner; Kerstin Schankweiler, Leipzig 2017, pp. 13-49. [German/English]

  • Lara Baladi, in: Affect me. Social Media Images in Art. Ausst.Kat., KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf, 11.11.2017-10.03.2018. Eds. KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf; Sonderforschungsbereich 1171 Affective Societies, Freie Universität Berlin; Julia Höner; Kerstin Schankweiler, Leipzig 2017, pp. 108-113. [German/English]

  • Irene Chabr, in: Affect me. Social Media Images in Art. Ausst.Kat., KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf, 11.11.2017-10.03.2018. Eds. KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf; Sonderforschungsbereich 1171 Affective Societies, Freie Universität Berlin; Julia Höner; Kerstin Schankweiler, Leipzig 2017, pp. 114-121. [German/English]

  • with Stefanie Stallschus: Eigensinn und Eigenzeit. George Kubler und das Verhältnis der Dinge untereinander. In: Vom Eigensinn der Dinge. Bettina Buck, Hans-Peter Feldmann, Romuald Hazoumè, Sofia Hultén, Monika Stricker, Haegue Yang. Ausst.-Kat. KAI 10, Düsseldorf. Bielefeld/Berlin 2013, pp. 36-39. [German/English]

  • Unknown Contexts. Visual Cultures and Art Histories of Benin, in: Zaya, Octavio (Hg.): Georges Adéagbo. The Mission and the Missionaries. Mailand 2012, pp. 64-77. [English/Spanish]

  • Postkoloniale Repräsentationskritik. In: Engelbach, Barbara (Hg.): Bilder in Bewegung. Künstler & Video/Film 1958-2010, Museum Ludwig Köln. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010, pp. 287-288.

  • Postkoloniale Repräsentationskritik, in: Engelbach, Barbara (ed.): Bilder in Bewegung. Künstler & Video/Film 1958-2010, Museum Ludwig Köln, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010, pp. 287-288.

  • Marian Drew. “Tape 1” / “Catching a cold”, in: Kotschka, Ralf (ed.): Styx-Projektionen: Video – Medien – Kunst – Projektionen. (Ausst.-Kat., Europäische Kunstakademie, Trier) Trier 2001, pp. 35-37.

  • Mart Stam und das Design in der DDR. Kultur als Ausdruck der Nation?, in: Grawe, Gabriele D. / Threuter, Christina (eds.): Gute Stube, Gute Form - Neues Heim, Neue Heimat: Vom Bauhaus zur Produkt- und Objektkultur in den 50ern. Katalogbuch zur gleichnamigen Ausstellung, Kunsthalle der Europäischen Kunstakademie Trier, Trier 2000, pp. 54-62.

  • Mitarbeit am Ausstellungskatalog: Wieczorek, Alfried u. a. (eds.): Lebenslust und Frömmigkeit: Kurfürst Carl Theodor (1724-1799) zwischen Barock und Aufklärung. 2 Bd. (Handbuch u. Ausst.-Kat., Reiss-Engelhorn-Museen, Mannheim) Regensburg 1999.

REFERENCE WORKS AND GLOSSARY ENTRIES

  • Multiple Modernities, in: Eva-Maria Troelenberg, Anna Messner u. Kerstin Schankweiler (Hg.): Reading Objects in the Contact Zone, 2019. [in preparation]

  • with Felicity Bodenstein: Appropriation, in: Eva-Maria Troelenberg, Anna Messner u. Kerstin Schankweiler (Hg.): Reading Objects in the Contact Zone, 2019. [in preparation]

  • with Anna Messner: Affect, in: Eva-Maria Troelenberg, Anna Messner u. Kerstin Schankweiler (Hg.): Reading Objects in the Contact Zone, 2019. [in preparation]

  • with Hauke Lehmann and Hans Roth: Affective Economy, in: Jan Slaby und Christian von Scheve (Hg.): Affective Societies - Key Concepts, London 2019, 140-151.

  • zusammen mit Michael Richardson: Affective Witnessing, in: Jan Slaby und Christian von Scheve (Hg.): Affective Societies - Key Concepts, London 2019, 166-177.

  • with Philipp Wüschner: Pathosformel (pathos formula), in: Jan Slaby und Christian von Scheve (Hg.): Affective Societies - Key Concepts, London 2019, 220-230.

  • Selfie Protest, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, ISSN: 2366-9926, 2 January 2017, URL: https://nomoi.hypotheses.org/945

  • with Verena Straub: Shaheed [شهيد], in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, ISSN: 2366-9926, 28 September 2016, URL: https://nomoi.hypotheses.org/824

  • Postkoloniale Repräsentationskritik, in: Engelbach, Barbara (Hg.): Bilder in Bewegung. Künstler & Video/Film 1958-2010, Museum Ludwig Köln, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010, S. 287-288.


EXHIBITION REVIEWS

  • In der Schreibwerkstatt. Kerstin Schankweiler über Georges Adéagbo bei Wien Lukatsch, Berlin, in: Texte zur Kunst, Jg. 24, H. 95, 2014, pp. 219-221.

  • with Sarah Maupeu: [review of:] Die Universalität der Kunstgeschichte? (Freie Universität Berlin, 12.10.2010), in: H-ArtHist, 20.11.2010. Letzter Zugriff 25.11.2010. http://arthist.net/reviews/519.

  • with Sarah Maupeu: Ein Universalmuseum für Berlin? Über „Die Tropen – Ansichten von der Mitte der Weltkugel“ im Martin-Gropius-Bau, Berlin, in: Texte zur Kunst, Jg. 19, H. 73, 2009, pp. 253-257.

  • with Didier Marcel Houénoudé, Wendelin Schmidt and Viktoria Schmidt-Linsenhoff: Foyer des Arts. Über die „Dak’Art“ 2006, in: Texte zur Kunst, Jg. 16, H. 63, 2006, pp. 256-259.

OBITUARY


PUBLICATIONS ONLINE

https://fu-berlin.academia.edu/KerstinSchankweiler